fredag 6 november 2009

Skandinavien mitt i Tyskland?

Jag börjar misstänka att tyskarna försöker skapa attraktiva turistmål på hemmaplan!!!

Det är ju välkänt att tyskarna älskar Skandinavien. Speciellt tyskar åker norrut för att se älgar, och (se mina forna inlägg här och här) schwoops fanns det en älg mitt i riket. Den höll ju tyvärr inte länge (läs mer om detta), så nu har man tydligen bestämt sig för att skapa en ny turistattraktion á la scandinavia:

en gejser - i Tyskland!

Igår kl 10 på kvällen började det spruta upp 6000 liter vatten per minut ur en underjordisk källa, upp till sju meter högt, mitt i den vackra termalbad-staden Wiesbaden. Man hade provborrat för att få bergsvärme till förbundslandet Hessens finansminesterium. (Eller försökte man göra kurorten värdefullare?)

Jaa, de måste ju ha pengar till såna turistattraktioner, av en typ som ligger i tiden, efter formeln

finanskris
=
folk semestrar på "Balkongien"
=
vi måste fixa lite roliga saker för de stackarna som inte kan resa iväg, men som påminner om semester!

Vill du läsa mer (på tyska), så följ den här länken.

Inga kommentarer: