onsdag 18 februari 2009

tji fick jag!

Det var ett tag sedan alvin klein sade något som kunde ens liknas vid ordet "mamma" (se inlägg från slutet av januari). Det är nu bara "pappa" och liknande (pappa, babba etc) som gäller. Vi har försökt lära honom tecknen för mamma (klapp på kinden) och pappa (klapp på hakan).
Och visst lärde han sig det, men inte som jag hade tänkt mig: han klappar sig på kinden (se ovan) och säger "pappa" - och MENAR "pappa"... :-(

Han är dock så stolt över att han kan ett tecken för pappa att det är svårt att korrigera honom, så jag accepterar väl det då. Liksom att jag accepterar att han inte längre vill säga "mamma". Han behöver väl helt enkelt inte beteckna det som är självklart (som mamma, mat och mjölk...)?!
Hans älsklingstecken är just nu "blomma" (ena handen hålls med handflatan uppårriktad och öppnas långsamt, alvin klein säger samtidigt typ "bff-a" och han springer runt i huset och visar på alla växter, alla foton eller bilder på blommor eller växter. Andra nya tecken är för hund och fågel.

Så ni kan ju tänka er hur det går till på en promenad: vi ser blommor och växter och stannar till o tittar på dem. Sedan hör vi en hund och alvin klein springer åt motsatta hållet för att få se hunden (det hände igår, jag försökte lura honom att jag såg en hund framför oss men det gick han inte på). Sedan hör vi en fågel och han börjar se sig omkring efter pippin. Sedan ser han en blomma igen, etc.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej mamma! Tack för en härlig vecka med framför allt dig och Alvin! Jag gjorde jättefina svartvita uppförstoringar av de här senaste bilderna på Alvin. Dem ska jag skicka till mormor Ulla och morfar Curt. Pappa -morfar Åke hälsar.
Mormor