söndag 22 februari 2009

gräsänka och hostmedicin på lök

Nu har alvin kleins mormor och morfar rest hem igen. Och bara en timme efter deras flyg gick Pappa Vs plan till Japan. Så nu är jag gräsänka och huset känns speciellt tomt efter att ha varit fullt och livligt i en vecka. Usch.
Vilken tur att alvin klein håller sig vaken extra för min skull, så att jag inte ska känna mig för ensam :-) Ikväll fick jag honom att somna först tjugo i tio på kvällen. Felet var att han somnade i bilen på väg hem från hans farmor o farfar, på de sista metrarna, som vanligt. Och när jag bar in honom i huset och tog av honom jacka o skor vaknade han bara till kort, gnällde och somnade om igen, så jag hade inte hjärta att väcka honom då. Speciellt inte som han verkar kämpa mot en förkylning, han hostar rätt mycket och snörvlar lite grann.

Gjorde egen barnvänlig hostsaft som jag gav honom innan han somnade:
En hackad lök.
En tesked honung.
Lät det stå och dra i ett par timmar.
"Vätskan" som bildades ska vara bättre än hostmedicin man köper, speciellt för småbarn. alvin klein tyckte det smakade gott och ville bara ha mer och mer. Gav honom tre teskedar.
Nu har han sovit ett par timmar och jag har bara hört honom hosta en gång, så det verkar hjälpa.

Idag har det duggregnat hela dagen, man märkte inte att det regnade men blev dyngsur ändå. Hoppas det inte regnar hela dagen imorgon, så att vi kan gå och gunga igen, det tycker alvin klein är kul. Se vilken fin gunga vi har på leksplatsen hos oss.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! hoppas Alvin mår bättre idag , att honing o lök gjort susen. HITTADE DU BRODDARNA? Dom blir bra nästa vinter-ta med dom "hem"! "anonym"(trodde du va!)

Erika sa...

Hur mycket vätska blir det av det där? Man ska inte ha något vatten?
Kanske skulle testa det på Elias nästa gång han blir hostig.