lördag 28 februari 2009

helgalet...

Snart, om några timmar, kommer Pappa V hem igen från Japan. Tack och lov! Det har varit en fruktansvärt jobbig vecka, därför har jag inte skrivit något mer i bloggen. Det började med att alvin klein blev förkyld. Han hostade till att börja med, sedan kom snuvan. Och han sov jättedåligt, både på natten och på dagen. En natt hade jag honom bredvid mig i sängen, resp. i Pappa Vs sänghalva, men det innebar ju bara att jag sov urdåligt. Han har kommit bort helt från sina sovrutiner och vissa kvällar har han somnat först vid tiotiden, en kväll somnade han inte förren tjugo över elva. Jag höll på somna före honom och väcktes av en snarare glad och sprallig alvin klein än av en trött sådan...

I torsdags gjorde jag typ allt för att han skulle vara trött på kvällen. Var ute flera gånger med honom, på lekplatsen, lät honom gå mycket själv utomhus etc. Men han sov bara en halvtimme (istf två timmar) på eftermiddagen. Trodde, naiv som man nu bara kan vara som mamma, att han skulle somna tidigt, senast halv nio. Själv var jag så trött att jag trodde jag skulle kunna somna stående, om man bara lät mig. Klockan halv tio på kvällen var alvin klein fortfarande vaken, vägrade sova. Jag trodde jag skulle bli galen på honom. Efter att ha fått höra lugnande ord av mamma och pappa (tack!) klädde jag på alvin klein en jacka ovanför sovkläderna och tog med honom ut på promenad i barnvagnen. Klockan tio på kvällen. Helgalet.
Det funkade iallafall. Efter att ha protesterat en liten stund och sedan nöjd legat och babblat och skrattat åt ljuset som kom in i barnvagnen från gatulyktorna, somnade han tillslut. Äntligen.
Dagen efter var han hos farmor och farfar hela dagen. Jag åkte hem och sov. I tre timmar.

alvin klein verkar ha ställt om sig på att inte sova middag från kl 11 till 13. Idag fick han lunch straxt efter kl 12 och gallskrek, för han var nog både hungrig och trött. Efterrätten, en bit äpple, somnade han med i handen.

2 kommentarer:

Erika sa...

Då är jag inte ensam om att vara trött alltså....?!

Ska vi gå i ide ihop? :)
Sova i några månader typ.

Åsa sa...

å det låter som en toppenidè!