tisdag 12 januari 2010

hipp hipp hurra!!!


alvin klein och Bobo äter födelsedagsfrukost

Vi har förberett honom noga i en månads tid och idag var den stora dagen kommen: alvin klein fyller två år! Grattis, pyret!

I mellandagarna var jag på stan (läs: Stockholm) med alvin klein och hans morföräldrar och shoppade, när mormor snabbt hoppade ut ur bilen vid en gatukorsning för att gå in i en leksaksaffär. När alvin klein undrade vart mormor tog vägen förklarade jag att hon skulle köpa en födelsedagspresent till honom. Varpå han sken upp och utbrast:
- sjunga! må ha'eva!".

Imorse sjöng jag och Pappa V "ja må han leva" för alvin klein, som satt framför oss i sängen och såg ut som någon som väntat på detta ögonblick länge. Och det hade han ju. När vi hade sjungit klart väntade han inte länge med att uttrycka nästa förväntning:
- Paket!

I ett av paketen han fick av oss var ett föremål han länge har önskat sig och som jag förklarat i min nöd att det är något man kanske får när man fyller två år: en gitarr! För det fick kusinen när han fyllde två i somras, vilket gjorde alvin klein rätt så avis.

Överlycklig över sin gitarr lyssnade han inte på mina ord om att inte skruva på skruvarna på musikhuset. Tio minuter senare kom han gråtandes till mig:
- Gitall tasig!
Då hade en av strängarna lossnat för han hade skruvat för mycket. Det var svårt att förklara för en ledsen tvååring att gitarren inte var trasig och att mamma kan sätta tillbaka strängen (men efter frukosten).

Sedan fick han fler roliga paket, bla hans första brio-järnväg med brandbilar (som går på räls) och ett par brandmän och annat tillbehör. Det paketet kom från familjen i Sverige, tack så mycket! alvin klein har sprungit omkring med brandbilar och brandmän hela dagen och även testat att köra dem på rälsen. Vi (jag!) kommer nog ha mycket roligt med dom! Behöver bara lite mera plats, hmmm...


- Vad är det i paketet? undrar jag
- Tåg! svarar alvin klein, även med hjälp av tecken.


Sedan var det dags för barnkalas: på eftermiddagen kom fyra jämnåriga barn plus ett par medföljande bebisar och medföljande mammor och pappor. Fullt hus med andra ord. Som tur var kom även Pappa V hem från jobbet till kalaset (jag hade ledigt idag). Jag hade snabbt gjort i ordning en tårta av kladdkaka, garnerad med vaniljepudding, vindruvor, kiwi och bananer. Gott!

När gästerna hade gått och vi hade skottat bort lite av nysnön ute och tagit en kort promenad med alvin klein var vi urtrötta. Speciellt jag och Pappa V. Fast alvin klein kunde inte somna så snabbt, vilket kanske inte är konstigt efter en sådan spännande dag.

1 kommentar:

Anonym sa...

Sötnos! Visst är du nyklippt i håret, va? Ha det bra nu allihop på det nya året! Puss o.kram! mormor o. morfar