måndag 18 januari 2010

Ålle Bålle...

Känner du till Ålle Bålle? Det var mormor som presenterade Ålle Bålle för alvin klein när hon och "Bupa" (morfar) var hos oss i november. Och han gapskrattade. Sedan dess vill han höra om Ålle Bålle varje gång han sitter i sin matstol (för det var där han satt när mormor sjöng om Ålle Bålle).

Vem är den där Ålle Bålle nu då? Jo, visan går så här:

Uppe på berget där bor der tre troll
Trollefar, trollemor och lille Ålle Bålle
BÖÖÖÖÖ! sade trollefar. BÖÖÖ! sade trollemor.
Men den lille Ålle Bålle sade bara bö!


Med rörelser och inlevelse, nä, jag ska inte beskriva hur riktigt, det tar udden av det roliga (fråga alvin kleins mormor istället!) ... och aldrig har jag fått alvin klein att gapskratta så som mormor lyckas med när hon sjunger, men jag får sjunga visan ändå.

Ikväll när jag skulle natta alvin klein, började han plötsligt citera visan, på sitt eget vis, om och om igen:
Uppe på bejt - boo det tloll!!
Bööööö! Böööö!
lille ålle bålle - piiip!


Jag lovar att jag inte kunde hålla mig för skratt!

Tidigt igår morse (han vaknade kl 6 på en söndagmorgon och ville inte somna om igen!) höll han mig vaken genom att småprata för sig själv, och plötsligt hörde jag honom citera en del av en ramsa som han aldrig hört av mig men på en av sina CD-skivor:

ingen hemma! bala tåå hunnar
ena voff voff voff
anna viff viff viff


Känner du igen den? Skriv i kommentaren vilken ramsa det är!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Nej! Jag kände inte igen det, men nu efteråt tror jag nog jag sett denna version i en sångbok. Annars brukar jag sjunga en annan rida ranka om drottning Bianca och hennes son apropå att jag har en keps med drottningens krona avbildad. Ring mig, så ska jag berätta historien för både Alvin o hans mamma! Kul med ååle bålle igår kväll! Hoppas han sov gott sen! / Kram på er älsklingar!

Anonym sa...

Nej! Jag kände inte igen det, men nu efteråt tror jag nog jag sett denna version i en sångbok. Annars brukar jag sjunga en annan rida ranka om drottning Bianca och hennes son apropå att jag har en keps med drottningens krona avbildad. Ring mig, så ska jag berätta historien för både Alvin o hans mamma! Kul med ååle bålle igår kväll! Hoppas han sov gott sen! / Kram på er älsklingar!

Erika sa...

Hittade en kommentar på nätet:
Rida ranka-ramsan som jag hört den som liten, känner ni igen?
Satt och letade efter rida ranka-ramsan för att friska upp minnet och föra den vidare till Em o El, men de som jag hittade stämmer inte alls med hur vi läste den på dagis. Känner någon igen följande och kan fylla i det jag glömt?
rida rida ranka, hästen heter Blanka
vart ska vi rida?
vi ska ut och fria
vad ska hon heta?
jungfru Margareta
men när vi kom dit så fanns det ingen hemma
utom två hundar som bet o slet i länken
viff viff viff sa den lille
voff voff voff sa den store
i porten satt en gumma... och där tar mitt minne slut. Har ni hört den här varianten och kan ni avsluta den åt mig?

Så det verkar vara nån version av "Rida rida ranka"

Åsa sa...

helt rätt Erika! full poäng!