fredag 27 november 2009

muntligt


bamm houva

Det var länge sedan jag skrev, det har inte med att göra att ingenting har hänt (för det händer saker typ hela tiden) eller att jag inte haft lust att skriva (jag har bara varit för trött när jag har haft chansen).

Jag undrar om det finns något som en oral trotsperiod?

Det där med att "äta tvål?" har fortsatt i alla varianter. alvin klein stoppar allt möjligt i mun, för att testa om han kan (eller får) äta det. Ofta tittar han på mig först med bus i blicken och frågar "äta den?"
Mandarinskal, löv, sand, handdukar och kläder, skor, sladdar, fotskrubbsten (usch!) har det varit de senaste par dagarna...

Även om en hel del kommer in i alvin kleins lilla mun, hinner det komma ut en hel del också. Tänkte jag skulle skriva upp vilka ord han säger och hur han säger dem (vilket är svårt). Så jag började skriva upp det han precis hade sagt, och inom loppet av en timme hade jag fyllt ett helt blad och börjat på baksidan av pappret. Sedan gav jag nog upp.

Ett smakprov av de ord han uttalar på eget sätt:
möö = det är mörkt
tänna = tända
bannbil = brandbil
bannaman = brandman
apanan = ambulans
tatt = katt
åvej tatt = katten sover
enetant = elefant
ji-tatt = giraff
tätta på = sätta på (musik, tända lampan etc)
nej tänga av = inte stänga av
nej åva = inte sova (det vi hör oftast tror jag...)
ti'ti = en gång till, mer
pippi mim = pippi-film
jamla ne(r) = ramla ner (å vad bekymrad han kan verka när han ser ngt ligga på marken)
bam = kram (så gosigt, får vi ofta)
bomm/bamm = kom
nänna om = vända om, vrida
pipi böja = säger han när han vill ha ny blöja, jag antar att det är en blandning av ty (pipi = kiss) o sv
tatadil = krokodil
mamma mu = ko (först var det bara mu, sedan lärde han känna Mamma Mu :-) )
hätt = häst
buba = morfar
ha'papp = haklapp
tätta hännena = tvätta händerna
böö = bröd
tunn'böö = tunnbröd
nej äta mat mamma = mamma ska inte äta mat/äter inte mat (lustig ordföljd, förekommer rätt ofta)
nej mamma åva = mamma får/ska inte sova (grrr!!!)
tala = skala (skala mandarin åt mamma, mums)
bamm houva = dammsugare (låter i mina öron som engl. "hoover")

vissa (hitills få) ord säger han på tyska:
håå = holen (hämta, ta upp)
auf'tehn = aufstehen (resa sig upp, gå från bordet)
auv = auf (öppna)
pima pima = prima prima (som hans farfar säger)

- sedan tycker han om andra upprepningar också, som
hott hott (host x 2),
putt putt (prutt x 2) och
aja baja! (vilket han gärna säger och hytter med fingret)


aij apanin tala (Alvin skalar apelsin)

1 kommentar:

Erika sa...

Oj vad han pratar den lilla gullungen! :)