lördag 24 oktober 2009

babbel, fest och slurk!



Pappa V fyllde år igår och som sig bör firar vi i dagarna tre, minst. Avslutade dag nummer två med att mumsa i oss kräftor marinerade i vitt vin och vitlök. Mums! Jag åt upp tretton stycken och samlade deras huvuden på tallriksranden. Troféer!

Om detta vet alvin klein ingenting, han sover. Vilket jag bara kan hoppas att han gör resten av natten med. Den senaste veckan har varit mindre fridfull på det planet. Iof har han sovit dagtid hos dagmamman, men nattetid har han varit vaken desto oftare. Men fullt så illa som när han skrek om sina nya skor har det inte varit sedan dess. Peppar peppar...

alvin klein verkar trivas bra hos dagmamman som han inte längre kallar för "man" (synonym för alla främmande) utan för "Ninna". På morgonen efter det nattliga skodramat försökte han dra mig upp ur sängen, för vi skulle ju till Ninna. Och han protesterar inte heller längre speciellt länge när jag ska gå därifrån. Gott tecken. (För alla bortskämda småbarnsföräldrar i Sverige som inte vet om det redan: här i Tyskland finns det ordinarie dagisplatser först från tre års ålder, tyvärr är det så även i vår lilla stad som kryllar av småungar).

De senaste veckorna har alvin kleins språk utökats markant. Han säger inte bara tvåordsmeningar (nya skor!) utan med flera ord (tex nej mamma ba vilket betyder "inte krama mamma"). Häromdagen härmade han mig i en enda lång ramsa: Mammajaehunni (mammajagärhungrig! alltså).

Och när det gäller ordföljden så följar han omgivningsspråkets (dvs tyskans) regler: SOV (subjekt objekt verb), som i meningen "mamma nin papa" = mamma kind klapppa = mamma klappa kinden. Men även om han säger vissa saker på tyska tycker jag att alvin klein talar rätt mycket svenska. Duktigt, grabben!


lek med lera


alvin klein diskar sin "obej"

1 kommentar:

Anonym sa...

Jösses vad glad jag blev häromdagen,när Alvin kom till telefonen och förtjust sa: Heej mormor! Det finns ingen bättre känsla. Puss på er och extrakram till pappa V. Snygg upplägg förresten med kräftorna!