fredag 14 augusti 2009

Vardagskaos

19 månader gammal är alvin klein 83 cm lång (enligt vår mätplanka på väggen) och väger ca 11 kg. De senaste veckorna har jag fått plocka undan allt mer klädesplagg som plötsligt är för små - det är då man märker att de växt, de små krypen.
Han kommer också åt allt möjligt nu - inte bara att han kan öppna alla dörrar, utan han pillar på precis allt som är på tex de yttersta 15 centimetrarna av diskbänken. Vilket gör att man måste plocka undan saker och skjuta annat längre in mot väggen. Vattenkokaren bla, usch jag blir rädd bara jag tänker på vad som skulle kunna hända, OM...

Men oftast hinner jag inte ens tänka så långt utan det är bara att vara snabb och hindra de värsta olyckorna när alvin klein klättar upp på stolar och bord eller försöker klättra ner i badkaret eller drar i handtaget på stekpannan jag precis diskat och samtidigt river ner all annan disk som jag ställt framför den där stekpannan...

När barnet sedan äntligen ligger i sängen och slumrar sött inser man att hela huset ser ut att ha blivit uppochnervänt. Överallt ligger saker på golvet: kläder, leksaker, kritor, tidningar, skor (och skohyllan gapar tom och en utomstående skulle säkert undra varför vi inte använder den?). Så börjar man plocka och röja undan och svär och lovar sig själv att imorgon, DÅ minsann ska alvin klein lära sig att plocka undan själv innan han går o lägger sig.

Sedan inser man att han är ju bara 19 månader gammal. Det kanske är för mycket begärt?

Hur som helst: jag läääängtar efter semester! Och snart, inte alls långt bort, ska vi flyga till solkusten, bo i stor lya med strand och pooler i närheten. Gratis barnvakt (!) tar vi med oss i form av alvin kleins farföräldrar.
Jag vill bara lägga mig på en mjuk sandstrand i solens värme, inte bli störd av någon, bli härligt solbrun (ok, det är bara en dröm) och svalka av mig i havet. Mmmm... längtar!



För ovanlighetens skull publicerar jag en bild på mig själv med alvin klein. Jag får ofta höra att han har "mina" ögon (nä, mina ögon har bara jag!), smilgropar och Pappa Vs ansiktsform. "En blond V" tyckte en kompis till mig, så hade jag aldrig sett på det förr, men jag tyckte på något vis om den beskrivningen.

3 kommentarer:

Erika sa...

Vad stor han blivit eran lilla guldklimp! Och vad avundsjuk jag blir på er solsemester!!! Vart ska ni någonstans?

Oj oj, nu vaknade Marcus....naturligtvis. Så fort man satt sig till ro.

Kram

Anonym sa...

Hej alla tre! När jag hör om röran hemma hos er drar jag mig till minnes ett annat kaos lite närmare mig under sisådär 14-15 års tid,men sen ....fortsatte det(Jag tror bestämt de arma föräldrarna fick smak på lite röra. Vill minnas att jag tyckte hemmet såg mer bebott ut liksaom). Ring innan ni far och ha det så skönt! Dadadadadaaaa?

Åsa sa...

förstår inte alls vems röra du menar... :-)