söndag 9 augusti 2009

potträning versus lässtund


Ja, som man förstår av överskriften så försöker vi träna alvin klein att gå på pottan. Med blandat resultat. De senaste dagarna har han gjort både det ena och det andra på pottan (utan detaljer - ni läsare som redan vet allt om detta behöver inte veta mer, ni som inte behövt bry er om temat hitills vill nog inte läsa om detaljerna). Men idag ville han inte göra varken eller - utan läsa. I timmar. Tyckte iallafall jag att det kändes som, eftersom jag skulle sitta bredvid hela tiden.

Inte för att alvin klein behövde sällskap eller tryggheten genom min närhet, utan för att han behövde någon som
a) höll i boken åt honom, och
b) läste boken för honom.

Gjorde jag inte det, eller lade undan boken en kort stund, så krävde han genast "böö" (= bok) igen. Suck.

Tillslut gav jag honom en gammal serietidning jag hittade (Hälge), den kunde han åtminstone hålla i själv medan han satt på toan.

Jag sjunger ju mycket för alvin klein, det mesta handlar om lamm, grodor, katter, elefanter, båtar och troll, men nu börjar jag nynna på en ny sång med något ändrad text (bye bye Ingeborg):

alvin klein på pottan satt,
satt där både dag och natt,
satt där hela veckan ut,
men på söndan (!) tog det slut.
alvin klein, det svämmar över,
det växer klöver,
på pottans kant
...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Mamma,det tar sig! Fick du aldrig sjunga snuskvisor och prata kiss och bajs, när du var liten? Missade visst något i barns utveckling - förlåt!Mormor

Anonym sa...

Jaha, då får man väl köpa dasslektyr till den lille. Och en skylt på dörren:
"Här sitter jag i mina egna tankar
Tills någon på dörren bankar"

Erika sa...

Jag vet inte hur många gånger vi läst Bajsboken för Elias när han skulle sitta på pottan. Miljoner känns det som. Sån tur att den perioden är över! :)