torsdag 6 augusti 2009

sköna sommardagar i augusti

Igår kväll satte jag mig på terassen med ett glas rödvin i handen. Drack sakta ur vinet och njöt. Det var en skön augustikväll, ca 22 grader och stjärnorna tändes så sakta på himlen ovanför syrsornas sång.

Idag som igår var det underbart väder, mycket sol och lite vind, 30°C. Den största delen av dagen satt jag på ett klimatiserat kontorsrum, så det var inget problem. Efter dagens jobb hämtade jag alvin klein hos sina farföräldrar och åkte till badet (utomhusbassäng, fin barnbassäng). Eftersom jag hade berättat för alvin klein att vi skulle ta bilen och åka och bada, blev han mycket besviken när vi "mellanlandade" hemma för att hämta lite saker. Han var mycket otålig redan i bilen: Neej, *bada* (med tecken)
Trodde väl att vi inte alls skulle bada. Men vi kom fram till badet tillslut och då var allting bra igen.

Tyvärr hade jag inte med mig kameran den här gången heller. Fast det hade nog varit svårt att fota - jag får be någon om fotohjälp nästa gång.

För alvin klein sprang ut i vattnet (som går upp till knäna på mig) och ville inte hålla min hand som förra gången. Sedan rutschade han nerför vattenrutschkanan så snabbt att jag inte hann fånga upp honom, utan han hamnade med nästan hela huvudet under vattnet. Det skrämde inte honom, han bara skrattade och skulle åka rutschkana igen!

Sedan övade han att doppa sig - han hukade sig tills vattnet nådde bröstet eller hakan - ibland doppade han ansiktet också (men jag vill inte veta hur mycket av vattnet han drack...).

Han skrattade förtjust åt det hela och ville naturligtvis inte sluta bada. Men när jag såg att läpparna var mer blåa än röda och han skakade av kyla lurade jag upp honom ur vattnet.

Innan vi gick hem skulle han absolut titta på när några tonårskillar hoppade från en en-metersbräda och hamnade i vattnet med ett "plask!". Ju mer plask och stänk över oss desto bättre. Och alvin klein såg mycket begeistrad ut. När jag sa att vi skulle gå hem protesterade han: *en gång till* (med tecken) "ti till".

Han försökte tillochmed klättra upp på språngbrädan själv!

Synd att ingen papparazzi (eller mammarazzi) var i närheten och tog foton på vårt besök på badet.

1 kommentar:

Anonym sa...

O, vad kul att kunna läsa om era äventyr igen! Vi är alltså hemma igen sedan 17-tiden. Vi har haft det fantastiskt bra och varmt. Hörs! mormor Alvin säg mormor