söndag 7 juni 2009

iskallt


Det var en sak jag inte ens skrev i blogginlägget igår: det är ISKALLT här! Och det i juni. Det var nog varmare i april, minsann.
När vi åkte iväg igår morse i regnet, visade termometern bara 8 (åtta) grader. Det är samma temperatur som det brukar vara under en mild vinter här.
När vi kom upp i bergen i närheten sjönk temperaturen ytterligare någon grad. Brrrr... Jag var alldeles för tunt klädd, som varmast blev det tolv grader, men med regn och rusk. Det var lite varmare idag, men inte i närheten av somriga temperaturer. Som tur var hade vi inte plockat undan alvin kleins varma kläder, och strumpbyxorna åkte på igen.

Och nu sitter jag i ett iskallt arbetsrum - 16 grader inomhus, eftersom vi inte har på värmen här längre (det har ju faktiskt varit sommarväder). (Pappa V's kommentar: I vintras hade vi varit glada om det var 16 grader där uppe! Och det stämmer - ofta var det inte varmare än 12 grader vid mitt skrivbord...)
Och då det tar flera dagar att få upp värmen i det här dåligt isolerade rummet, så får jag väl sitta här och huttra. Bara för att ni ska ha något att läsa om.

Idag var vi på zoo'et, som ligger i en fin dal i närheten. Där finns det giraffer, elefanter, älgar (från Sverige), lokatter, strutsar och mycket andra djur. Idag såg vi en kamel som höll på att tappa pälsen, det såg inte bara konstigt ut (har kameler "vinterpäls"?) utan även mycket kallt. Och akvariet med fiskar, ormar och krokodiler hade stängt "pga kall väderlek".
Var inte jag inne där i mars? Hmmmm... det verkar lite som om årstiderna har bytts ut.

4 kommentarer:

Annika sa...

När jag kommer och hälsar på er vill jag lätt åka till zoo'et!! Elefanter liksom!! :)

Och här är det också kallt. Lite varmare nu än för två-tre dagar sedan men fortfarande verkligen inget juni-väder.

Åsa sa...

när kommer du?

Anonym sa...

Det klassiska är ju samma temperatur på midsommarafton som på julafton! Dvs 10 grader.
Kanske läge att skaffa en luft-luftvärme-anläggning?
Tycker en varm pappa.

Anonym sa...

Mamma- mormor fryser med. Fast jag badade i alla fall i går morse på Finnhamn. Vi nattade i stuga där och träffade Rasmusgänget, utan båt. Kul men kaaaallt. Skönt höra föräldrar som plockar fram varma kläderna igen åt sitt barn. På dagis var det synd om barnen idag. Fin kisse! Den ville väl Alvin ha med hem va?