onsdag 6 maj 2009

i sin pappas fotspår?

Går alvin klein i sin pappas fotspår? Det är något jag undrar ibland. Han gillar att köra bil, skruva (muttrar på skruven, lock på flaskor och burkar etc.) och trycka på allt slags knappar. Han verkar mer intresserad av tekniska saker än av vanliga, barnvänliga leksaker...
En sak som är säker: alvin klein går iallafall i sin pappas skor!



(Mina kängor försökte han ta på sig igår, med slejfen och skosnörena var i vägen, alltså tog han Pappa V's skor igen.)

Pappa V kallas nu förresten för "pappey", jag för "mammey", hundar för "vovvey"... Det rimmar på hans ena favoritord ("nej"), som han nu gärna säger och samtidigt 1) skakar på huvudet och 2) "hytter" med pekfingret och tittar allvarligt på en. Var har han nu fått det ifrån?

Ett annat nytt ord är "penna". vilket han ju kan behöva eftersom han älskar att knycka våra bläckpennor och rita med dem (vilket inte vi gillar, han blir helt blå på de små händerna, ju!). Så idag lyssnade han extra noga på vad jag kallade den där roliga grejen och upprepade det genast två gånger.

Ibland sker dock vissa "misstag" i kommunikationen och ordinlärningen. Vi har en bok med en napp och en knapp på samma uppslag. Jag lärde honom tecknet för napp (ett föremål han inte använder själv men alltid knycker av andra barn...). Och nu går han runt och använder tecknet även för knapp. Det låter ju lika, så varför inte? Men ännu roligare var det igår, när jag gav alvin klein ett pussel att leka med:

- Titta här, ett pussel!
- Smack, smack! (alvin klein tog upp en puss-elbit och pussade på den)


(Liten fotnot: jag börjar jobba först nästa vecka pga sjukdom, så kan det gå...)

3 kommentarer:

Annika sa...

Haha, världens sötaste! Älskar bilden med stora svarta skorna, Alvin Clown typ :)

Anonym sa...

Gulle dej! puss puss!/ mormor (Kan du säga mormor snart, va)

Linnéa sa...

Haha nej han ska lära sig säga Nea först!!! Hehe! Nu har jag uppdaterat bloggen äntligen