söndag 31 maj 2009

cykellycka



Motorcyklar och cyklar har fångat alvin kleins intresse den senaste tiden. Så gör han tecknet för motorcykel varje gång han tror att han hör eller ser en motorcykel. Och på lekplatsen har han "lånat" andra barns trehjulingar åtskilliga gånger.

Och när jag satte på honom barncykelhjälmen vi hade fått av ett par vänner och förklarade för honom vad man har den till, blev han eld och lågor. Ville ut och cykla med en gång. Vilket ju inte var så enkelt, eftersom han inte har en egen cykel och vi ingen cykelsits till honom. Ni kan ju tänka er hur besviken han blev när han inte fick cykla med detsamma.

Desto gladare blev alvin klein igår när vi äntligen hade fått hem cykelsitsen vi beställt och monterat den på Pappa V's cykel.
Och efter en provtur och en liten längre cykelutflykt idag kan jag nog säga att han tycker om att åka med på sin pappas cykel. Han protesterade högljutt när vi ville ta ur honom ur sitsen. Men när jag berättade att vi skulle äta glass, var det plötsligt okej...

När det gäller språkinlärningen har jag upptäckt en "ny" sak: igår kväll satt Pappa V och jag i vardagsrummet och alvin klein kom med en bildbok till oss. Han pekade på en bild som vanligt och frågade nånting som låter så mycket som "det där?" och tittade på mig. Jag berättade vad det var på bilden på svenska (sko, docka, lampa, tåg...). Sedan tittade alvin klein på Pappa V och han fick också säga vad det (fast på tyska: Schuh, Puppe, Lampe, Zug...). Och så höll vi på en lång stund. Helt uppenbart har han förstått att vi säger olika om lika saker.

Tvåspråkigheten visar sig även på annat sätt: sitt favoritord "nej" säger alvin klein på svenska till mig, till sin farmor och farfar däremot på tyska ("nein")!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Visst är det fantastiskt med språkutvecklingen! Vad kul få följa tvåspråkigheten på nära håll! Jag vill få all information! Det är jättespännande! Puss på er och cykla vackert! Mamma-mormor

Erika sa...

Tänk sen då, när han ska susa iväg på en alldeles egen cykel!!!