tisdag 7 april 2009

städhjälp

Ja, inte brås alvin klein på sin mor och far inte, när det handlar om att städa. Medan vi gör allt för att slippa det tråkiga, tycker han det är roligt att gå runt med en lapp och putsa stolar, skåpdörrar och golvet. Och han sopar mer än gärna golvet med sopborsten jag importerade från Sverige i julas (en sån där med högt skaft som man sätter i sopskyffeln, här finns det bara (designade) opraktiska sådana). Det är förståss inte mycket av skräpet som hamnar på sopskyffeln, men det kanske inte är poängen, heller.

Nu har alvin klein även upptäckt hur roligt det är att dammsuga. När han började krypa (vid 6 månaders ålder) tyckte han att dammsugaren var jätteläskig och han började gnälla så snart jag satte på den. Efter ett tag började han tycka att dammsugaren var spännande. Och nu vill han dammsuga själv. Han går tom fram till skåpet i hallen där han vet att dammsugaren förvaras och öppnar skåpet.
I söndags skulle jag bara snabbt dammsuga upp lite smulor och annat skräp på golvet i vardagsrummet, och alvin klein ville genast hjälpa till. Det slutade med att vi dammsög hela huset.



Varje gång jag stängde av dammsugaren för att gå till ett annat rum började han protestera högljutt (läs: tjuta - han var nämligen astrött). Så när jag tyckte vi var klara med dammsugningen (jag hade tröttnat på det för länge sedan) fick jag bära bort en storgråtande alvin klein ur rummet. Vi gick på promenad och han somnade snabbt. Sedan sov han i tre timmar! Man blir trött av att städa.

2 kommentarer:

Erika sa...

Skicka hit honom vettja!!! :)
Skulle inte tacka nej till lite städhjälp.

Anonym sa...

Vem "fasingen" bråss han på???? Nu vet jag; gammel-gammelmorfar Harald (han gillade städa och det var inget aprilskämt:Se svensk almanacka!) Välkommen till mormor Alvin. Dammsugaren väntar.