torsdag 12 mars 2009

Tandtroll och trädgårdstomtar

Idag var alvin klein för första gången hos tandläkaren. Det främsta skälet att vi gick dit, var att alvin klein ramlade och slog framtänderna i måndags. Nu igen. Men den här gången verkade det vara värre och göra mer ont än andra gånger. Vi har inte fått borsta hans tänder upptill sedan dess, inte heller fått titta i munnen. Han har inte ens velat äta äpple, vilket säger en hel del! Han tog ett äpple häromdagen och började tugga bort skalet (han äter numera bara äpple med skalet på), men släppte äpplet rätt snart och ville inte ha mer. I vanliga fall hade han ätit upp åtminstone hälften. Så det är klart att vi var lite oroliga för att det skulle vara något med tänderna.
Men det var det inte. Vilken tur!



I Stockholm har det snöat de senaste dagarna men här har vi 6-7 plusgrader och våren har gjort sitt intåg. I och för sig regnar det hela dagarna, det är som om någon glömt att stänga av kranen där uppe. Men otålig som jag är har jag redan börjat vårstäda i trädgården. I krukor och blomlådan åtminstone. Men det går med snigelfart, fast jag har en hjälpsam liten parvel med mig i trädgården - eller kanske just därför?
alvin klein tycker om att gräva i blomjorden med bara händerna, vattna blommorna och dra upp mossa ur gräsmattan, och även gräs. Helst gräs. Och blomjorden kastar han ner på stenplattorna på uteplatsen. Sedan ska han tvätta händerna i hinken med regnvatten och blöter ner hela sig. Då är det bara att gå in och byta kläder.
Idag tyckte jag att jag skulle vara smart och hälla ut vattnet ur den där hinken så att han inte skulle blöta ner sig. Men alvin klein såg ändå till att avbryta trädgårdsarbetet genom att greppa tag i rosenbuskens stamm. Massa vassa äckliga taggar. Men jag fick ut taggen och han pep inte ens. Var däremot rätt nöjd att få komma in i värmen igen.
Hjälpsam(mare) var alvin klein igår i sin farfars trädgård, ska skicka dit honom lite oftare när det blir torrare väder.

3 kommentarer:

Erika sa...

Vad skönt att tandsingarna klarade sig! Läskigt sånt där, även fast det bara är mjölktänderna.....

Åsa sa...

Mmm, mjölktänderna ska ju också hålla några år, trots allt. Speciellt läskigt när det blöder. Men det är smällar man får ta när man har en liten vilding :-)

Anonym sa...

Vad söt han är! Längtar!Mormor