söndag 8 mars 2009

atschi atschi prosit!

En liten tomtegubbe
satt en gång
vid stugan sin uppå en tuva,
han tyckte dagen var så fasligt lång,
han satt och vände på sin luva.
Usch, han frös
och han nös,
atchi, atchi, atchi, prosit!
Usch, han frös
och han nös,
stackars gubben hade snuva.

Men tomtegumman sade: ”Vad står på?”
Du skrämmer både mej och katten,
till doktor Mullvad ska du genast gå,
så vi kan få ro till natten.
Gör dej fin, gubben min,
atchi, atchi, atchi, prosit!
Gör dig fin, gubben min,
och tag på dej söndagshatten.

Och gubben gick till
doktor Mullvad in,
som bodde under björkestubben,
och doktorn laga genast medicin,
som han tog fram ur källarskrubben.
”Hoppsansa, nu blir jag bra!
Atchi, atchi, atchi, prosit!
Hoppsansa nu blir jag bra,
det nös jag på”, sa tomtegubben.


En sån där doktor Mullvad skulle vi kunna behöva nu. Inte nog med att stackars alvin klein, som precis hade blivit bra (trodde jag iallafall) från sin förkylning, blev sjuk igen, utan nu åkte även vi (jag och pappa V) dit. Halsont. Snuva. Hostar. Fryser. Allmänt trött. Jobbigt. Och det för oss alla tre på en gång.
Jag hörde rätt snart att alvin kleins andning lät annorlunda, och gick till barnläkarn (det finns ju inget bvc i Tyskland utan man går till doktorn direkt). Akut bronkit (luftrörskatarr), lät diagnosen, men behandlas tills vidare bara med hostsaft. Och egentligen med näsdroppar, men stackarn får panik bara man kommer i närheten av hans näsa, så vi har inte lyckats ge honom något av det. Förutom det som hamnade i ena ögat, men jag tror inte det hjälpte så mycket där...
Han har ju ingen feber ändå och öronen har han heller inget problem med. Men det är svårt att sova. Och eftersom man inte är så vacker på bild med trötta ögon och förkyld näsa, så blir det inga bilder idag. Go'natt!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Stackars er! Hoppas ni mår bättre idag!Ringer i morgon och kollar. Nu är det för sent. Ska upp och öppna i morgon 6.45. Fast just nu har vi inte många barn. Många är faktiskt sjuka. Prosit säger mormor!

Anonym sa...

Jag ska faktiskt införskaffa frimärken ikväll om jag hinner dit innan de stänger! Brände en skiva i helgen med alla bilderna :)

Semesterdagar har jag inga, har precis fixat ledigt för sommaren iaf. Planerar ni att vara i Sverige något i sommar?

Anonym sa...

Hej! Det går inte att ringa till er idag vid 13-tiden. Hör av mig så här i stället. Hoppas ni mår bättre. Vi har fått massvis!!! med snö. Tack för broddarna (och baddräkten). Dom kommer väl till pass nu. Till Annika om du kan läsa detta: Bravo! kram från mamma.

Anonym sa...

Haha ja, hellre snö än regn. Men jag vill ha torr asfalt och vårskor nu! :P
Och det är lite svårt att fota vårens framsteg i takt med att snön töar bort när det bara kommer mer snö hela tiden ;)