fredag 13 februari 2009

språkutveckling och tecken

Efter DNs artikel är det kanske fler läsare som undrar vad teckenspråk har för påverkan på barnets språkutveckling. Eftersom jag själv studerat språkvetenskap tycker jag det är intressant. Utan att nu referera till facklitteratur, men dock till ett par internetsidor (se nedan), kan jag ta upp några viktiga punkter:

- barnet kan använda tecken, som tillexempel att peka eller vinka, mycket tidigare än det kan uttala ord begripligt. Ett barn som kan uttrycka en önskan (tex "mer") eller kan visa eller fråga efter något (tex "katt", "var?") lär sig tidigt att det kan kommunicera själv, är alltså inte passivt i umgänget. Det minskar naturligtvis frustrationen hos både barnet och den vuxne.

- tecken hjälper barnet att kommunicera, det "stjälper" inte: många föräldrar är skeptiska till teckenspråk för bebisar och tror att det hämmar barnets språkutvekling, att barnet hellre tar till tecken än talat språk. Men sk babytecken kan ses som ett försteg till talat språk och barnet tycker det är roligt att kommunicera. Man bör nog betona det roliga i att teckna med sitt barn. Forskning visar även att barn som tecknar till en början lär sig talat språk och fler ord än de barn som enbart har lärt sig talspråk.

- Barnet lär sig redan på ett tidigt stadium ord och begrepp, tex kan man använda samma tecken för att bada som för att duscha. Min son på ett år förstår att båda orden hör ihop, de bildar en samantisk grupp.

Läs gärna mer om det här (engelsk text).
och här (svensk sida)
eller även här (till svensk sida)

Inga kommentarer: