torsdag 12 februari 2009

inredning av ett barnrum

När alvin klein föddes var hans eget rum vitt och rätt tomt. Laminatgolv, vitmålade väggar, vitt tak. En garderob i ljust trä och ett skötbord i mörkare nyans hade vi hunnit få in. Mitt i rummet stod en rödmålad gungstol som jag köpt för en euro på ebay-auktion. Solgula gardiner piggade upp det hela lite. Men det var inte mycket i rummet som avslöjade att ett litet barn skulle bo där.
Vi visste inte riktigt hur vi skulle inreda barnrummet och lät det komma som det ville. Och en vacker dag fick jag en impuls:

- Jag hade sett en färgbytta med solgul färg som jag tyckte mycket om och funderat på var man skulle kunna använda den bäst.
- Några dagar senare hittade jag en tapetbård med elefanter på i färgerna ljustgrönt, solgult och brandgult. Tänkte genast på färgbyttan jag sett och bestämde att det iallafall skulle bli EN färgglad vägg. Med solgul färg. Och elefanter.

(tips: klicka på bilden för att förstora)

Det tog flera månader innan någonting mer hände. Tillslut målade jag ena långväggen solgul nertill och ljusgrön upptill och placera bården däremellan. Blev mycket nöjd med resultatet.
Men nu kändes väggen mittemot alldeles för vit och trist. Där hängde bara en fin oljemålning som alvin klein fått i present av min kära mormor.
- Så jag lät några fjärilar pigga upp väggen. Ibland "flyger" de iväg och hamnar någon annanstans, vilket ger ombyte.


- Senare kom även ett par färgglada hyllor (i gult och orange) dit. Lejonbokstödet visar att jag inte är helt ensam om att komma på färgkombinationen ljusgrönt-gult-orange...


- Vi letade länge efter en belysning som var lite mer än nattlampa men lite mysigare än vanliga taklampan, och när alvin klein kom hem efter julen i Sverige, hängde en diskolampa i hans rum! Pappa V har bra och roliga idéer ibland!


De senaste tillskotten till rummet är
- det fina broderade lejonet i svart lådram. Det har alvin kleins Moster A broderat i skolan en gång i tiden och gett mig. Jag tyckte det passade in jättefint här


- den oranga och gula klockan som hängt nere i tvättstugan (kvarlämnad av de som bodde i huset före oss)
- mattan. Som jag har letat efter en vettig, fin matta, inte för tråkig, inte för dyr. Har tillbringat många timmar med det temat, mest i internet. Och så hittar vi plötsligt en på ett stort (svenskt) möbelvaruhus som vi varit på tuusen gånger minst och tittat på deras mattor.



- Från samma möbelvaruhus stammar den lustiga krokodilspegeln.


Nu kan jag ligga på lekmadrassen (orange den med) och njuta av det barnsliga och färgglada rummet. Hoppas alvin klein tycker lika mycket om det som jag. Vad tycker du?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Haha, vilka roliga grejer ni hittat. Gillar gungstolen och diskolampan allra mest :P

Hade helt glömt bort vad jag gjorde med mitt broderade lejon! Kul att ni hittade en så passande plats för det :)

Åsa sa...

Alvin tycker jättemycket om lejonet :-)