lördag 3 januari 2009

vatten över huvudet

God fortsättning på det nya året!

Vi firade det nya året med att hälla vatten över huvudet på alvin klein. Nä, det var inte vi som gjorde det, utan prästen Tony. I kyrkan alltså. Så nu har alvin klein blivit döpt. Det var kul men lite stressigt, med många gäster som kom både från när' och fjärran.
Det är förståss många som undrar hur vi kunde komma på att ha barndop den 1:a januari, och det kan jag ju förstå. Men det var bara det datumet som passade runt jul o nyår, eftersom jag ville ha dopet i min dopkyrka i en vanlig gudstjänst. Och en massa andra skäl som jag inte tänker redogöra för här. Typ som att den dagen finns det ändå inget roligt att göra och alla är bakfulla och dricker inte så mycket på dopfesten. Och det blev en hel del vin över. Så det verkade ju stämma.
Under gudstjänsten roade sig alvin klein med att titta på alla gästerna och ropa till dem och gosa med morfar som satt i bänken bakom oss. Och när vi skulle stå framme vid altaret och alvin klein egentligen skulle hållas av sin ena fadder, blev han extra mammig och klängde bara på mig. Men han var ju trött också. Sedan ville han ner på golvet. Så han höll i mig i ett finger och gick omkring där i sin fina långa dopklänning, vilket prästen tyckte var roligt. Och klättrade uppför trappan till prediktstolen. Och var stundvis så orolig och gnällig att prästen tog en liten paus i predikan.
Men trots trötthet och gnäll under dopet så var han plötsligt alldeles lugn när Tony tog vatten över huvudet på honom: Ja, plaska vatten! Roligt!

Här är dikten (tackbönen) jag läste och som jag tycker är så otroligt fin, den hade jag kunnat skriva själv, om jag hade kunnat skriva dikter:

Inte trodde jag
hade ingen aning
hur en sekund
kunde etsa sig fast utan varning
att en kärlek så stor skulle födas
och börja existera
att jag aldrig skulle bli den samma
någonsin mera

Älskade lilla vän
så varmt välkommen
med dina ögon och din lilla röst
och du är så otroligt vacker
när du vilar vid mitt bröst
så svårt att förstå
att du kommit för att stanna
att någon som jag fick äran
att bli din mamma
(okänd)


även i egen tysk översättning:
Nie glaubte ich
hatte keine Ahnung
wie sich eine Sekunde
ohne Vorwarnung einprägt
Dass eine Liebe, so gross, geboren werden sollte
und anfangen zu existieren
Dass ich nie mehr die selbe sein sollte
nie mehr

Geliebter kleiner Freund
So heiss willkommen
mit deinen Augen und deiner kleinen Stimme
Und du bist so unglaublich schön
wenn du auf meiner Brust ruhst
So schwer zu verstehen
dass du gekommen bist, um zu bleiben
dass jemand wie ich die Ehre bekommen hat
deine Mamma zu werden
(unbekannt)


inga bilder än från dopet, tyvärr, kommer eventuellt senare.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag har mailat dig en bild nu, fast den är inte från dopet, men ändå. Mailade på din gmx-adress :)