tisdag 6 januari 2009

babytecken

Jag har ju tidigare skrivit om mina försök att lära alvin klein teckenspråk. Ett tag trodde jag att det var kört, han tittade intresserat på mina viftande händer men mer än så var det inte. Sedan märkte jag att han nog förstod vad jag tecknade – eller var det enbart det jag sade som han förstod? Medan Mia, som visserligen är ungefär ett halvår äldre än alvin klein, lärde sig minst ett nytt tecken i veckan, brydde sig alvin klein inte om att använda sina händer för att kommunicera med mig, inte.
Fast han pekade ju hela tiden på saker, mest lampor, och sa ”dä” eller liknande. Så jag struntade i vad kursledaren sagt om för många tecken i början och började göra tecknet för ”lampa” så snart han tittade på en lampa, och senare tecknet för att ”tända lampan”. Och se där, nu tecknar han hela tiden. Eller är det bara jag som tyder hans viftande med händerna som det passar mig? Nej, jag tror knappast det. Speciellt inte som han har börjat göra tecknet för tända lampan på morgonen när det fortfarande är mörkt både ute och i sovrummet. I morse visade han för första gången med tecken att lampan var släckt.



Dessutom sätter han då och då handen mot munnen för att bekräfta att han vill ha mat när jag frågar honom. "Telefon" eller "ringa" är hur logiskt som helst: han sätter ena handen mot örat, och det har vi inte ens lärt honom. Han älskar att leka med telefon och prata i den, helt enkelt.


Men det tecken jag gjort längst, det för mjölk, har han inte adapterat riktigt ännu. Han gör iof tecknet ibland, men visar helst på ett helt annat sätt att han vill ammas, nämligen genom att dra i min tröja i brösthöjd.

Måste bara tänka på vad kursledaren sa, att om barnet hittar på ett eget tecken för något, så kan man gärna ta över det istället för det ”egentliga” tecknet. Men hur skulle jag kunna ta över alvin kleins eget tecken för att han vill ammas? Hmmm…

2 kommentarer:

Sir Karl Manfredi sa...

Hej Alvin! Kungen av babytecken :-)

Vi saknar er! När ska ni vara tillbaka! Ni kommer ju tillbaka, eller????????

Mia har lite julklapp till Alvin, sa skynda pa er!!!!

Kram fran Eva och Mia

Åsa sa...

flyget går imorr'n, så håll tummarna att det går bra