tisdag 4 november 2008

Kommunikation

alvin klein är förkyld och när man är förkyld händer det att man nyser. Så även alvin klein i morse: han nös och fortsatte sitt "babblande", men nu lät det annorlunda: eh eh eh'de. Och så skrattade han och tittade på mig.
Jag, trött efter en jobbig natt med snuvig bebis, tittade förundrat på honom men snart "föll slanten ner": han hade just härmat mig! Vi har haft det som en skojig lek de senaste veckorna, att när någon av oss nyser säger jag "ah ah ah atchii!" och det tycker alvin klein är mycket roligt.
Andra saker han har härmat det jag har sagt, även om det bara blir enstaviga "ord", är pa (pappa - jo, han tittade efter pappa samtidigt), (för gunghästen) och ka (katt).

I söndags gjorde han sitt första tecken (i vilket fall första gången som jag verkligen uppfattade som ett): för att äta. Dumt nog vid fel tillfälle. Fel tillfälle för att jag inte kunde ge honom något just då... Då blev han arg, och det är klart att man inte gör det tecknet så gärna igen. Så nu är jag mer vaksam så att jag inte missar The Sign en gång till. Och jag ser till att ha med mig lite skorpa eller kex till honom när vi är ute och går.

Inga kommentarer: