söndag 29 maj 2011

sol vind och vatten


morten gross vid, nej ovanför poolen


piraten alvin klein



Sol vind och vatten - det har vi njutit av under två veckors tid på en viss spansk ö i Medelhavet. Dit jag personligen aldrig trodde att jag skulle åka. För jag hade många fördomar om denna ö. Som massturism, mycket alkohol och överfriskade turister, tyska som huvudspråk för turister, inga spanjorer, badhanddukspoolsolstolsreserverare klockan sju på morgonen, väsnig underhållning, på tyska, sk "Animation" (upplivning?!) på hotellområdet från morgon till kväll.

Med facit i hand kan jag säga: mina fördomar stämmer i stort sett överens med verkligheten. MEN verkligheten är sällan så enkel, den har många facetter. Det är en ö som har något för de flesta att bjuda på, en vacker natur, god mat, värme, sol, strand. Om man inte ställer för höga krav utan bara vill komma iväg till värmen och havet utan att resa för långt (två timmars flyg från Frankfurt!) så är det okej.

Man ställer inte så höga krav när man har två småbarn och ett stort behov av sol vind och vatten. Man bokar ett familjevänligt hotell med all inclusive och barnklubb för det äldsta barnet. Man bokar inte charterbolagens flyg utan väljer ut flygresan själv, för att slippa gå upp mitt i natten med barnen och flyga klockan 05.20 eller ännu tidigare på morgonen. Man väljer tom lågprisflygbolaget där man inte kan boka sittplats. Och tycker att det är helt okej. Och när man sedan gungar i vågorna i det salta vattnet så har man snabbt överseende med allt det där man egentligen avskyr med det hela, som oväsendet på hotellområdet fram till midnatt, massturismen, och att alltid bli tilltalad på tyska (av tyska turister, av hotell- och butiksanställda etc - jag låtsas inte förstå!).

Och eftersom barnen trivs och man tillslut kan koppla av och känna lugn och ro så känns det bara - härligt.

Och alvin klein går på barnklubben hellre än med oss till stranden, leker indian och pirat, dansar barndisco när det egentligen är läggdags. Och morten gross sover snällt i barnvagnen och när han vaknar gräver han ner sig i den fina sanden som sätter sig överallt. Vågorna är lite läskiga, men den grunda bebispoolen på hotellet är rolig. Plaska vatten! Plask plask!

Snart är det dags för nya äventyr.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja ja, men jag är övertygad om att just ni behövde denna resa, just nu! Välkomna hit pigga och förväntansfulla!