lördag 1 januari 2011

Från Startlanda till 2011

Gott nytt 2011! Men ojdå vad tiden har gått, är det inte det man undrar varje nyår?

Vi är tillbaka i Tyskland igen. Men det var inte helt enkelt att komma hit...

När vi satt på planet kom det ett meddelande från piloten som fick mig att bli lite smått nervös: det hade varit "ett konstigt ljud" i kabinen men nu kunde man inte höra det längre och därför antog man att det var okej. Det konstiga ljudet kan ha orsakats av en störande radio. Aha? Humm...

Så rullade vi ut mot startbanan. Väl på position startades flygplanets turbiner och det var som om piloten gasade på men glömt släppa på handbromsen, som Pappa V kommenterade. För flygplanet stod alldeles stilla på marken. Och efter en stund hörde vi pilotens röst igen genom högtalaren: att det var onormala vibrationer i höger motor och att vi måste tillbaka till gaten för att en tekniker skulle undersöka varifrån det kom. Möjligtvis var det bara isbildning i motorn som man inte upptäckt innan.

Så vi rullades tillbaka till gaten. Efter en rätt kort tid meddelade dock piloten att man inte kunde hitta felet och vi skulle få byta plan.
Eftersom jag redan hade känt att det här planet var inget jag ville lita på riktigt så var jag å ena sidan lite lättad. Å andra sidan hade både alvin klein och morten gross hunnit somna, och nu skulle vi bli tvungna att väcka dem för att komma av planet igen.

När vi väl satt på det nya flygplanet, fick vi den logiska förklaringen till varför vi inte kunde starta innan av en smart snart treåring:
- Men mamma, vi kan inte starta från Arlanda, vi kan bara landa här!

Väl uppe i luften döpte alvin klein om flygplatsen till Startlanda.

Andra roliga kommentarer som jag fick höra av alvin klein när vi var i Sverige:

När vi var på skidutflykt och han ville åka in i skogen (fast han lade sig ner i snön var och varannan meter) förklarade han det så här:
- Men mamma, skogen längtar efter mig!

Och på en promenad i vinterkylan pekade han på mormor som gick före oss:
- Mormor fryser!
- Hur kan du veta det? undrade jag.
- Jo, hon är röd och när man är röd fryser man ju! (Mormor hade på sig en röd jacka)

När jag nattade alvin klein ikväll, och precis skulle släcka lampan, sa han:
- Men mamma, jag vill ta av mig... blöjan!

Han har hitills haft nattblöja för säkerhets skull, fast vi glömde sätta på honom det ett par gånger när vi var i Sverige och det gick bra. Och nu kände han plötsligt för att pröva en natt utan blöja. Så vi tog av den. Men jag tror han blev lite nervös, för sedan gick han upp och kissade minst tre gånger innan han somnade.

Jag är stolt över min store lille alvin klein! Och blöjor, det är sååå 2010!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är skönt att ni är hemma igen! Var rädda om er! Vilken humor den där ungen har!!! Snart ses vi igen! Längtar redan! God natt och puss från Mormor Morfar hälsar

Anonym sa...

Startlanda, vilket fyndigt namn. Den lille gossen har ett bra sinne för humor,undrar om han brås på Morfar? Välkommen i gänget Alvin!
Sa Morfar förstås.