fredag 2 april 2010

Lessen påsk?

Prepositioner är en spännande del av språket som alvin klein gärna experimenterar med. Det är i, av, på, till, med osv, och han kan vara mycket bestämd med vilken preposition som passar bäst. När vi var i affären och handlade mat igår sa jag till honom att vi skulle gå till kassan.
- Kassan?
- Ja, vi ska betala maten i kassan.
- Nej mamma, kassan!


Att alvin klein har lärt sig olika motsatser visar han rätt ofta. Imorse tex räknade han på fingrarna: först é det kallt, sen é det varmt, sen é det hett!.

Men igår fick jag ännu mer att skratta åt. Efter att vi hade ringt min mormor och grattat henne på födelsedagen, sa jag till alvin klein att vi ringer om ett par dagar igen och önskar mormor U och morfar C en "glad påsk".
- Gla' påsk? undrade alvin klein.
- Just det, glad påsk säger vi då, svarade jag.
- Ne'ej! Lessen påsk! sa alvin klein bestämt.

Men det passar på sin höjd idag, på långfredagen. Och jag vill INTE önska någon i världen en ledsen påsk, det verkar lite konstigt! Utan jag önskar alla mina trogna - och otrogna - läsare en riktigt GLAD PÅSK!



flöjtspel

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad ska bilden föreställa? Den är alldeles svart och det står flöjtspel under. Annars har du skrivit intressant och kul, som vanligt!/mormor-mamman-svärmorn

Anonym sa...

Nu vet jag! Buppa fattade att det var en film. Den var kul!