onsdag 31 mars 2010

Besök från Sverige



I helgen var alvin kleins mormor och morfar (Bupppa) här på kort besök. Det var kul, speciellt som det inte var helt solklart om de skulle komma alls, eftersom mormor har gips från tårna upp till knät efter att ha åkt långfärdsskidor en gång för mycket...

Men de kom. Och alvin klein fick chansen att visa dem hur duktig han är på att åka cykel (en sk springcykel, alltså en sån där tvåhjuling utan pedaler eller stödhjul). Den fick han helgen innan, så trots att han inte hunnit öva sig på den så mycket så tog han sig fram utan problem. Och det i våra backar här runt huset.

Och så målade han på mormors gips. Vad det blev? Påskägg i olika kulörer, såklart. Det är ju snart påsk!



Annars gjorde vi inte så mycket under den korta tid mormor och morfar var här, utan tog det mest lugnt.

Framförallt fick mormor och morfar läsa böcker för alvin klein. Massvis med böcker. Och det är ju bra, att han inte bara hör mig prata svenska. Fast just nu är jag inte så orolig för att han inte lär sig tillräckligt, så som han bubblar på.

Så har han börjat berätta för oss vad han tycker eller känner, tex att det blåser på öronen utomhus eller att han vill att vi ska stänga dörren för han fryser. Sån information är ju alltid bra att få.


alvin klein är skönt inpackad i åkpåsen i barnvagnen. Men: Det bååser på mina ölon, mamma!

Och så berättar alvin klein gärna för oss vad han har gjort och använder gärna supinumformen -it för att bilda tidsform. Så kom han in i vårt sovrum en morgon och sa:
- Ajins grind e öppen! Mamma ha den öppit? (dvs Alvins grind är/var öppen. Har mamma öppnat den?) (Notera den tyska ordföljden i den andra meningen (Mamma hat es geöffnet?)...)

Plural kan han också bilda, det roligaste exemplet jag har att ge var då alvin klein lekte älg. Han berättade för mig att älgen har två "hornar".
- Har älgen två horn? frågade jag tillbaka för att upprepa med rätt pluralform.
- Nej, hornar! svarade alvin klein energiskt.

Och det gav jag honom delvis rätt i, varför heter det två bilar men inte två hornar? Vi pratade om det och alvin klein avslutade vår språkdiskussion med ett av sina favorituttryck:
- Konstit!

2 kommentarer:

moster L sa...

Grabben e smart, inga tvivel! Fast jag kunde räkna till en miljard när jag var 2 år! Eller hur mamma? (blink blink)

Anonym sa...

April, april menar nog L. om sin kommentar. Å, jag längtar redan tillbaks till er! Alvin, ring nån dag! Puss!