lördag 20 mars 2010

- Kom lilla söta mamma!


vrroooom! alvin klein åker motorcykel med hjälm och motorcykelhandske på


roligt att tvätta av sig vid handfatet


alvin klein spelar på moster L's gitarr


alvin klein åkte snowracer i Hjo, där var det fortfarande MYCKET snö!


... och ägaren till den här båten lär nog ångra att han/hon inte tog upp den innan snön kom...


men den här anden verkade trivas i snön och förföljde oss vart vi än gick

Nu är det ett tag sedan jag skrev igen, men vi har varit på semester en vecka. Vi var i Göteborg och även på kort besök i Hjo. Det var en underbar och händelserik vecka, då vi hälsade på hos mina underbara morföräldrar, träffade min syster (moster L), min moster + man o kusin och blev glatt överraskade av att även träffa min andra syster (moster A, kallad Antatta av alvin klein) och hennes pojkvän, som var på kort besök i stan. I Hjo hälsade vi på min kära väninna T som jag lärde känna i sandlådan när vi båda var aupairer i Tyskland för en halv evighet sedan.

Under den här veckan kläckte alvin klein ur sig en hel del roliga (eller mer söta) saker, ett par vill jag återge här.

När vi landade i Göteborg hämtade vi hyrbilen och styrde kosan mot staden. Jag pekade ut mot fönstret och visade alvin klein att det ligger snö utanför. Hemma hos oss hade sista snön töat bort en vecka tidigare och vi hade letat efter vårtecken och vårblommor tillsammans. Nu tittade alvin klein ut genom bilfönstret och undrade:
- Inga bommor (blommor)?
Men när han såg träden lade han till:
- Bala täd (bara träd)?!
Och det hade han ju så rätt i.

Vi satt och åt middag hos mormor U och morfar C (räkor! mums!) och alvin klein tröttnade på att sitta vid bordet och undantagsvis lät vi honom gå ifrån (vi satt ju och åt lite längre än vanligt). Han styrde kosan mot pianot och satte sig och spelade lite (vilket han tyckte mycket om). Efter en stund hörde jag honom ropa:
- Pom (kom) lilla mamma! men eftersom jag fortfarande pillade räkor satt jag kvar. Då kom alvin klein för att hämta mig, tog mig i handen och bad:
- Pom lilla söta mamma!
Haha, en sån liten goding kan man ju inte motstå!

Senare på kvällen visade alvin klein stolt sin pappa och mormor U att han både kan öppna och stänga trappgrinden med haspen (suck! han är för smart helt enkelt) och för att jag också skulle få se det, ropade han på mig: "Ååsa! Ååsa!" Han kallar mig inte alltid för mamma längre...

En dag sov alvin klein när vi åt lunch och vaknade precis när vi skulle åka iväg med bilen. Pappa V gjorde iordning ett par smörgåsar till honom som han fick äta i bilen. En var Hönökaka med leverpastej vilket alvin klein tyckte mycket om och när jag förklarade att Pappa V gjort den, utropade han "Bravo pappa!". Den andra smörgåsen var med ost och skinka och alvin klein undrade om Pappa V har köpt skinkan. Nej, den har mormor U köpt, förklarade jag, varpå alvin klein utropade "Bravo mormor U!"

Pappa V körde hyrbilen rätt snabbt i en kurva och jag skrattade och sa nånting i stil med att oj här går det undan! varpå alvin klein ropar till sin pappa "Pappa, langsam!" (= sakta). Det tyckte vi var så roligt att han nu ropar det lite oftare i bilen.

alvin klein kan alltså vara väldigt bestämd av sig och tillrättavisa oss, som den gången Pappa V ställde sig ivägen för ett skåp i mormor U och morfar C's kök alvin klein ville komma åt. Då drog alvin klein ut en av köksstolarna och sa:
- Da Pappa, setzt dich hin! (Där pappa, sätt dig ner!)

Dessutom har alvin klein räknat till åtta flera gånger, tex när vi gått uppför den långa trappan till mormor U och morfar C's hus. Efter åtta kommer oftast dock tio, sedan tolv och fjorton. Han verkar gilla jämna tal.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Underbart! Längtar sååå!

Erika sa...

Vilken duktig kille han är! Kul att han börjat räkna. Han kanske blir lika förtjust i siffror som Elias :)