tisdag 9 februari 2010

- Ajin b'a - mamma b'a?

Ofta frågar alvin klein om vi mår bra.

- Ajin b'a - mamma b'a? (= Alvin mår bra, mår mamma bra?)

Och svarar man då att man tex har ont i huvudet eller i halsen (vilket är fallet just nu) så protesterar han:

- Nej, mamma b'a! och så nickar han för att bekräfta att allt är okej. Med mig. Och då känns ju allt redan mycket bättre.

Igår morse när han hade vaknat och kom in i vårt sovrum låg jag kvar i sängen för jag kände mig risig. Men alvin klein insisterade inte som vanligt på att "mamma b'a" när jag sa att jag hade ont i huvudet och i halsen. Utan han började visa var han hade ont överallt.

- Ajin ont där! sade han och pekade på huvudet, halsen, ryggslutet och knäna. Men när jag hade blåst på hans huvud, hals, ryggslut och knän var allt bra igen. Pust. Vilken tur! För jag började bli orolig att han skulle utvecklas till hypokondriker eller nåt.

De ovan nämnda ställena är där det brukar göra ont på hans nära och kära (utan att nämna namn), vilket han också gärna talar om. Andra ställen det kan göra "ont" på enligt alvin klein är pekfingret med rött eldmärke (det har han haft sedan han föddes) och armvecken (där han ser blå ådror).

Men om han däremot gör illa sig, typ slår i huvudet med en duns, då är han tapper som få och förnekar att det gör ont, gnäller visserligen en liten stund men sedan är allt "b'a" igen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Va gulligt det låter! Jag längtar efter er så det gör ont! Blås! Hoppas ni båda mår bättre idag! Kram till er alla från oss gm mormor

Åsa sa...

bara för det har alvin klein varit på mindre gott humör idag och flera gånger sagt: "Aj nej b'a" och påpekat att "Aj nej lessen", men det såg ut som om han var just det...