söndag 20 september 2009

vårt lilla eko



vårt lilla solsken (mitt i natten..), vår lilla busunge, charmtroll, knasunge... kärt barn har många namn. Det senaste för alvin klein är vårt lilla eko.
För alvin klein har kommit in i en period (? om den nu är övergående) då han upprepar det vi säger, åtminstone sista ordet eller stavelsen som sagts. Som när jag sjunger "Blinka lilla stjärna" för honom, då sjunger han relativt tonsäkert med:
... dääj
... äääj
... yyyn


Att jag ofta säger "du" med dröjande betoning (mer som du'uh) blev jag först medveten om när alvin klein började härma mig. Ordet "mig" tycker han förresten också om, och även "dig", han kan gå omkring och upprepande säga mej! eller dej! med betoning på j-et.

Det är många som undrar om han pratar mest svenska eller tyska. Det kan jag inte svara på, han pratar ju både ock. Ibland föredrar han det ena språket framför det andra, och om nu tyskan föredras oftare så är det inte så märkligt eftersom det är hans omgivningsspråk. Dvs det språk han hör av flest talare.
På semestern i Spanien lärde alvin klein sig säga "popo", vilket betyder rumpa på tyska. Det är ett rätt gulligt ord måste jag erkänna. När jag byter blöja på honom säger jag ofta till honom "upp med rumpan!". På semestern började han då svara "pappa? hoo' popo!", i översättning "vad säger pappa? Hoch den Popo".

Ivkäll spelade vi fotboll med ett litet bord som mål. När Pappa V gjorde mål ropade han "Tor!" och alvin klein "too!", när jag ropade "mål!" ekade alvin klen "måå!"

Då ville han vara rättvis mot oss båda!

1 kommentar:

Anonym sa...

Att upprepa det man hör är definitivt ett sätt att lära sig språket på. kan bli jobbigt när större barn ( 4-5åringar9 upprepar allt man säger.
Kram från mormor






84-5(