torsdag 20 augusti 2009

oväder och sommarhetta

i söndags kväll drog ett oväder över oss. Det kom snabbt och var över på fem-tio minuter. Jag hade precis talat om för min mamma på telefon att det hade spåtts sämre väder på kvällen och att jag nu kunde se lite moln ovanför oss, men jag tvivlade på att det verkligen skulle åska.

När jag en minut senare var uppe på övervåningen såg jag att himlen var alldeles skär och att det regnade några kilometer norr om oss. Så jag ropade till Pappa V att han kanske kunde ta in filten som fortfarande låg ute. Ett par sekunder senare vräkte regnet ner. Pappa V försökte ställa trädgårdsstolarna och bordet under tak (vilket inte hjälpte mycket) och jag sprang ut på husets framsida för att ta in barnvagnen som stod ute. Stackars alvin klein placerade jag i vardagsrummet och beordrade honom att stanna kvar där.

Det vräkte ner och blåste ordentligt, åskan var rakt över oss. I byarna blåste vinden horisontalt, regnet flög som en vit vägg emot mig, och drog med sig grenar och blad och annat. Det verkade som om vinden kom jagande runt hushörnet bara för att träffa mig... Då smällde ytterdörren igen! Korsdrag. Och tyska ytterdörrar kan enbart öppnas med nyckel utifrån, så där stod jag i ovädret (utan husnyckeln, jag som ALLTID brukar ta med mig den om jag så bara tar ett steg utanför dörren) och alvin klein inomhus o hans pappa i trädgården på andra sidan huset i ovädret.
Panikringde på dörrklockan tills Pappa V äntligen kunde komma och öppna.

Ovädret knäckte träd och rev ner tak lite här och var, vår lilla stad hörde väl till de värst drabbade orterna. Vi hade nog tur som bara fick lite hagel i "normal" storlek, bara en kilometer härifrån var hagelkorna stora som duvägg. (hur stora dom nu är, ingen aning...)

Skillnaden mot vädret som härskar just nu kunde inte vara större. Sol, blå himmel, 34 grader. Det skulle bli upp till 36 grader idag, kanske inte just hos oss, men 34,2 grader räcker gott o väl. Jag och alvin klein har redan varit o badat, sedan middagstid håller vi oss inne i svala huset. Skööönt! Och alvin klein har precis vaknat efter att ha sovit en timme på soffan i en väldigt härlig sovställning.

2 kommentarer:

Moster L sa...

Så varmt? Fan att man måste jobba, jag vill bara ta första bästa flyg ner! Här hemma har man ju inte ens märkt av att man inte hunnit köpa några nya sommarkläder. Köpte en bikini som jag har använt 2 ggr...

Erika sa...

Vårat sommarväder verkar vara över. Just nu regnar det och ser ganska kyligt ut. Man känner att hösten är här. Brrrrr. Undrar vad man ska hitta på att göra idag. Synd att vädret är som det är. Hade annars tänkt att vi eventuellt skulle ha begett oss till Mulle Meck parken. Men det kommer väl fler tillfällen.....