måndag 30 mars 2009

Sommartider hej hej! Sommartider!

Så här såg det ut i onsdags morse när vi drog upp rullgardinerna:



Efter mycket snö och regn har nu solen bestämt sig för att titta fram igen. Och det ska bli varmare för varje dag. Upp mot 20 grader i slutet av veckan ska det bli. Sooool! Våååååår!

Hade tyvärr inte kameran med mig idag på lekplatsen, men alvin klein var söt i sin blåbärs(?)mössa som en god väninna till mig stickat. Och i sanden bredvid gungställningen växte det tussilago! Sedan såg jag tussilago även på andra ställen. Inte som ett gult hav av tussilago som man kan se i diken i Sverige på våren, men ändock.

Jag har väldigt sällan sett tussilago i Tyskland, mest längs motorvägen, men där kan man ju inte stanna till för att titta på detta underbara vårtecken, som jag på något vis förknippar med barndomen. Att gå längs vatten- och isfyllda diken och hoppa över till andra dikeskanten och plocka mängder tussilagon, som man sedan satte i vattenglas på köksbordet hemma. Och nästa dag måla tussilago på bilden i skolan och sjunga om "lilla tussilago, lilla tusselull:
Lilla Tussilago, lilla Tussilull,
har du målat kjolen din med solens klara gull?

Då du ler emot mig uppå dikeskant
lyser det som våren själv så gult och nytt och grant.

Lilla Tussilago, vill du lära mig
sprida lite solsken, söka likna dig?

Omställningen till sommartid har funkat bra, ur alvin kleins synpunkt alltså. Han har somnat vid samma klockslag som vanligt, fast det egentligen är en timme tidigare än för bara ett par dagar sedan. Och inatt sov han elva timmar i sträck, vilket var ett tag sedan sist. Tänk om det kunde fortsätta så!

1 kommentar:

Anonym sa...

Här tar det sig också. Rekordmånga tranor på Hornborgasjön! Det skulle jag vilja se någongång. I morgon är det 1 april, men att mormor Ulla fyller år är inget aprilskämt. Ring henne före sisådär 16.00, Gästerna kommer kl.17. Puss.Mormor M.