torsdag 11 december 2008

40,2° C

Siffrorna på den digitala termometern steg och steg igår kväll. Slutligen stannade den på 40,2 grader. alvin klein har feber! Han grät och jämrade sig och var alldeles röd och het i ansiktet. När den febersänkande medicinen började verka, somnade han tillslut. Och sov hela natten. Nio timmar senare visar febertermometern 39,1 grader och jag ringde doktorn, för imorgon ska vi ju flyga hem (läs: till Stockholm). Nu får vi se vad han säger om saken.

Senare: alvin klein gallskrek så snart han fick syn på doktorn - ja, det är ju han som sticker en med nålar i arm och ben, det tycker vi inte om. Det var lite svårt att förklara för doktorn vilka symptom alvin klein hade, för han (alvin klein, alltså) klamrade sig fast i min tröja och skrek så att läkarn inte förstod vad jag sa och jag inte hörde vad han frågade...
alvin klein fick feber redan i tisdags kväll, då förmodade vi att det var en biverkning av vaccinationen han fick i måndags. Men idag doktorn sa att feber oftast kommer efter en vecka först. Och eftersom alvin klein varit lös i magen sedan igår eftermiddag så förmodade doktorn ett diarrévirus. Hhmmm... Hur kan alvin klein ha smittats med det? Vi som bara träffat en handfull andra barn och vuxna den senaste veckan? Har vi inte varit tillräckligt försiktiga?

Nästa gång vi ska iväg på semester ska jag försöka hålla mig till följande lista:
1. Låt inte barnet få vaccin straxt innan semestern, eftersom oönskade biverkningar kan sätta käppar i hjulet. Vår doktor borde inte ha gett alvin klein vaccinet, det var helt idiotiskt. Egentligen hade jag lust att ge honom en
smocka, men det gjorde jag naturligtvis inte. Och eftersom alvin klein skrek så, kunde jag inte ens konfrontera doktorn med det heller. Tur var väl det...
2. Gå inte till läkarn eller vårdcentralen, om du inte absolut måste och inte allt kan bli värre än det redan är. Där är väl de flesta i väntrummet sjuka.
3. Barnet får inte leka med leksaker andra barn har lekt med - speciellt inte hos doktorn. Jag får väl stå ut med alvin kleins humör och gallskrik istället nästa gång.
4. Tvätta händerna. Även på barnet. Specielllt när man inte har kunnat undvika närkontakt av alla slag.
5. Träffa inte andra barn, och helst inga vuxna heller, en vecka innan du ska åka. De kan smitta, även om de inte är sjuka.
6. Om du har råd, skaffa dig ett isoleringstält och bosätt dig och din familj däri veckorna innan avfärd. Fråga Michael Jackson, han kanske vill sälja sitt gamla?

PS: Doktorn tyckte att vi kan flyga imorgon. So Sweden, here we come!

Tröst för sjukt barn: alvin klein fick leka med julbocken, se vad glad han blev!

1 kommentar:

Anonym sa...

hej svejs!