torsdag 18 december 2008

klappa katten försiktigt

alvin klein har för första gången i sitt liv fått närkontakt med djur: mormor och morfars två katter. Och han verkar tycka om katterna. Vad katterna tycker om alvin klein vet jag ej, i början var de mycket skeptiska, och de springer iväg när han jagar dem (krypandes). Men han får klappa dem, även om det ibland går lite brutalt till. Som att peta sina små små fingrar i kattens ögon eller dra i morrhåren och i nosen (öva pincettgreppet, va duktigt!).


Hos mormor och morfar finns det massvis nya saker att upptäcka (tänk vad mycket skåpluckor i köket!) och saker man inte får pilla på. Så mina vanligaste uppmaningar nu är:
- Klappa katten försiktigt!
- Nej, det är kattens mat!
- Inte äta kattens mat!!!
- Pilla inte sönder frigoliten (suck)!*
- Nej, stoppa inte frigoliten i munnen...
- Vänta, inte klättra uppför trappan själv. Vänta, sa jag ju...
*Fotnot: Frigolitskivan under akvariet

Listan kan nog göras lååång, men jag avslutar den redan här, det kan ju bli lätt tjatigt. Men en liten extraberättelse, för den som inte fått nog:
Vi satt och tittade på teve, en plattbildskärm som vi just diskuterat om att man inte ska ta på. Som om alvin klein förstått vad vi diskuterat, kröp han fram till tv:n och slog på skärmen. Varpå jag såklart tog bort honom därifrån, förmodligen med orden nej nej.
- Aah, det var kul, något jag inte får göra, tänkte alvin klein, skrattade och kröp snabbt fram till tv:n igen och satte handen på skärmen igen. Varpå jag såklart tog bort honom därifrån. Han skrattade, ålade sig ur mitt grepp och upprepade proceduren. Jag vet inte hur många gånger. Jag försökte även med att bära honom till andra ändan av rummet, men han kröp iväg som ett skott tillbaka till tv-apparaten. Med ett gabflabb.

Så där kan vi hålla på, när det är nånting alvin klein inte får göra. Den här gången fick jag tre vittnen och jag kan tillägga att ingen av oss kunde hålla sig för skratt :-)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Haha åh, stackars Tjalve! Minns i somras då katterna var livrädda för Alvin :)

Känns som det här kommer bli en intressant jul som kommer kretsa ganska mycket runt vad Alvin gör och inte gör :P

Åsa sa...

det har du nog rätt i, haha
Han stjäler hela showen!

Anonym sa...

Oj oj oj! Tänk va härligt att va mormor! Idag vinkade han hej då och när jag kom hem från jobbet blev han glaaaad!